ريخته گري دايكاست

ريخته گري دايكاست

ريخته گري دايكاست يكي از اقتصادي ترين روشهاي توليد در صنعت ريخته گري است به همين دليل است كه توليد قطعات دايكاست در اكثر كشورها سال به سال فزوني يافته است. در حال حاضر براي نمونه، سهم اين نوع توليد در جمهوري فدرال آلمان بيش از نصف كل توليدات ريخته گري فلزات غير آهني مي باشد.

اين جهش قابل ملاحظه است. كه ريخته گري دايكاست در رقابت با ساير روشهاي ريخته گري و شكل دادن كسب كرده است، مديون سرعت توليد، اقتصادي بودن و طيف كاربردي وسيع آن مي باشد.

كشورمان، ايران، نيز از اين عرصه به دور نبوده است و مضافا اين كه پروسه ريخته‌گري يك پروسه با مصرف انرژي بالايي بوده و توليد قطعات ريخته گري از جمله قطعاتي است كه توليد آن در ايران قابل رقابت با ساير كشورهاي ديگر است. به همين دليل رشد و توسعه و آموزش صحيح اين شاخه صنعت بي دليل به نظر نمي رسد.

اميد است كه اين جزو گامي باشد در راه آموزش مناسب تر دانشجويان ساخت و توليد .

در اين جزوه از مطالب و آموزشهاي استاد ارجمندم جناب مهندس ملتجي حق بهره بسيار برده شده است. قبلا از ايشان كمال تشكر و قدرداني را دارم.

 ۱  مقدمه :

ريخته گري دايكاست عبارتست از يك روش ريخته گري كه در آن فلز مايع از طريق وارد شدن در داخل حفره قالب فلزي كه به نام Die ناميده مي شود، توليد گردد. حال اگر در اين روش مذاب تنها از طريق سنگيني وزن خودش جريان يابد روش را دايكاست ثقلي و چنانچه مذاب تحت تاثير يك فشار نسبتا بالا به داخل قالبهاي دائم وارد شود روش را دايكاست تحت فشار (دايكاست) نامند.

ريخته گري ثقلي اساس و زير بناي ريخته گري تحت فشار است و قالب ريژه زيربناي قالبهاي دايكاست تحت فشار است به همين دليل در اين جزوه سعي شده است كه به اصول طراحي قالبهاي ريژه بطور كاملتري پرداخته شود.

1 1 -  مزاياي ريخته گري دايكاست:

1 امكان توليد قطعات پيچيده وجود دارد.

2 قابليت توليد قطعاتي با ديواره نازك به دليل سرعت بالاي پر شدن قالب وجود دارد.

3 نرخ توليد به خصوص در قالبهاي چند حفره اي بسيار بالاست.

4 قطعات توليدي پرداخت سطحي خوب داشته نيازكمي به عمليات ماشين كاري بعدي دارند.

5 در صورت طراحي مناسب قالب، طول عمر قالب بسيار بالاست.

6 قابليت توليد مقاطع ظريف در طولهاي بلند وجود دارد.

7 اغلب قطعات با كمترين پرداخت آماده آب فلز كاري هستند.

8 به دليل انتقال حرارت بدنه قالب و انجماد سريع مذاب، قطعات ريزدانه بوده و داراي استحكام بالايي هستند.

9 صرفه جويي در متريال قطعه به دليل بالا بودن استحكام كه كاهش ضخامت مورد نياز را در پي داشته و همچنين عدم نياز به ماشين كاري زياد.

10 دايكاست كوتاهترين راه توليد يك محصول فلزي است.

11 در صورت در نظر نگرفتن هزينه اوليه، قطعات توليدي دايكاست، بسيار ارزان قيمت و اقتصادي اند.

2 1 محدوديت هاي ريخته گري دايكاست:

1وزن قطعات توليدي محدوداست بندرت قطعاتي باوزن پيش از25 كيلوگرم توليدميگردد.

2 هزينه قالب و لوازم جانبي بالا بوده و تنها براي توليد انبوه اقتصادي است.

3 - ريخته گري فلزاتي با دماي ذوب بالا بسيار مشكل است.

4 بر اساس ميزان پيچيدگي قطعه و سيستم تغذيه قالب، طراحي قالبي كه از توليد مك و حباب هوا و نارسي مذاب در قطعه جلوگيري به عمل آورد. مشكل است.

3 1 اقتصاد توليد :

به فرض آن كه تمامي مسائل فني و مهندسي حل شود موضوع اقتصادي بودن توليد از اهميت بالايي برخوردار است و زماني توليد در اين روش اقتصادي خواهد بود كه تعداد انبوهي از قطعه توليد شود. و براي توليد پايين و كم اين روش بصرفه نمي باشد. بيشترين هزينه توليد مربوط به هزينه بالا براي تجهيزات دقيق و قالبهاي گران قيمت است. بطور خلاصه  مي توان گفت كه سطح توليد اقتصادي را پارامترهاي ذيل تعيين مي نمايد.

الف) خواص مكانيكي مورد نياز براي قطعه

ب) دقت ابعادي بالاي قطعه

ج) وزن قطعه و درجه پيچيدگي آن

د) بهتر بودن شكل ظاهري قطعه از نظر كاربرد دكورايتو

ه) تيراژ توليد

و) ميزان عمليات پس از ريخته گري تا رسيدن به قطعه نهايي

نرم افزار

Matlab چيست ؟

Matlab® يك زبان با كارايي بالا براي محاسبات فني است كه محاسبات ، ترسيمات وبرنامه نويسي را در يك محيط كاربري ساده كه مسائل و راه حل ها با علائم آشناي رياضي بيان ميشوند را انجام مي دهد . استفاده هاي معمول از Matlab موارد زير را شامل مي شود:

  • رياضي و محاسبات
  • توسعه الگوريتم
  • دريافت داده ها
  • مدل سازي ، شبيه سازي و نمونه سازي اوليه
  • تحليل داده ها ، پويش و ترسيمات
  • تصوير سازي علمي ومهندسي
  • توسعه برنامه هاي كاربردي،وشامل محيط كاربري گرافيكي

Matlab يك سيستم تعاملي است كه عناصر اصلي داده ها يك آرايه هستند كه نيازي به بعد سازي ندارند . اين به شما اجازه مي دهد مسائل محاسباتي تخصصي زيادي مخصوصا آنهايي كه داراي ماتريس وبردار و فرمولبندي هستند را در كسري از زماني كه بايد صرف برنامه نويسي با برنامه هاي اسكالر و غير تعاملي مانند C ,Fortran كنيد را حل كنيد

نام Matlab از Matrix Laboratory گرفته شده است .Matlab در اصل براي فراهم كردن دسترسي آسان به برنامه Matrix كه بوسيله پروژه LINPACK و EISPACK توسعه داده شده است ، نوشته شده است . امروزه موتور Matlab كتابخانه هاي LAPACK وBLAS را تاسيس و تكنولوژي جديدي را براي محاسبات ماتريسي در برنامه گنجانده است .

Matlab در طول سالها بوسيله اطلاعات اوليه كاربران زيادي توسعه مي يابد . در محيط دانشگاه Matlab يك وسيله آموزشي استاندارد براي دوره هاي مقدماتي وپيشرفته در رياضيات و مهندسي وعلم است . در صنعت Matlab وسيله اي منتخب براي تحقيقات داراي بازده بالا ، توسعه و تحليل است.

Matlab شامل يك سري از برنامه هاي كاربردي افزوده شده  براي راه حل هاي مخصوص است كه Toolboxes ناميده مي شود . براي تعداد زيادي از كاربران Matlab خيلي مهم است كه toolbox ها اجازه يادگيري و بكار بردن تكنولوژي هاي خاص را مي دهند.Toolbox ها مجموعه جامعي از توابع Matlab هستند كه محيط Matlab را براي حل دسته مخصوصي از مسائل توسعه مي دهند . كاربرد toolbox ها شامل پردازش سيگنال ها ، كنترل سيستم ، شبكه هاي عصبي  ، منطق فازي ، حركت امواج وخيلي چيز هاي ديگر مي شود .

 

 

ترجمه : اكبر عزيززاده

 

كمك فنرهاي مغناطيسي

كمك فنرهاي مغناطيسي

شركت Audi اخيراً سيستم فنربندي جديدي را روي خودروهاي خود ارائه كرده است. در اين سيستم از ميراكننده هاي مغناطيسي ساخته شده توسط شركت Delphi استفاده شده است. اين سيستم به كمك سنسورهاي نصب شده در جاي جاي خودرو، در هر لحظه خود را باشرايط محيطي نظير شكل پروفيل سطح جاده سازگار مي كند. ميراكننده هاي موجود در كمك فنرها به جاي استفاده از روغن هاي متداول، از يك نوع روغن مغناطيسي – روغن مصنوعي كه ذرات مغناطيسي با ابعاد بين 3 تا 10 ميكرون در آن معلق مي باشند استفاده مي كند. يك كنترلر با ارسال پالسهايي از ولتاژ به سمت يك سيم پيچ، ميداني مغناطيسي با راستاي مشخص درون روغن ايجاد مي كن.

با شكل گرفتن اين ميدان ذرات مغناطيسي معلق درون روغن برخلاف جهت حركت روغن آرايش يافته و در برابر جريان يافتن روغن از سوراخ پيستون كمك فنر مقاومت مي كنند. به اين ترتيب مي توان ميزان ميراكنندگي كمك فنر را در هر لحظه به طور دلخواه تغيير داد. اين سيستم مي تواند 1000 بار در هر ثانيه نيروي ميراكننده ي كمك فنر هر كدام از چرخها را به طور جداگانه كنترل كند. همچنين اين امكان به راننده ي خودرو داده شده است تا با فشار دادن يك دكمه وضعيت خودرو را بين دو حالت عادي و اسپورت تغيير دهد. در حال عادي ويكسوزيته ي روغن مغناطيسي بالاتر بوده و ميزان ميراكنندگي كمتر مي باشد. اين حالت براي رانندگي در جاده هاي طويل و جاده ها با پستي و بلندي زياد مناسب مي باشد. در حالت اسپورت ويسكوزيته ي روغن پايين تر بوده، توانايي ديناميكي خودرو بالا رفته و چرخهاي خودرو بهتر به سطح جاده مي چسبند. به اين ترتيب سرنشينان خودرو احساس راحتي بيشتري كرده و راننده نيز كنترل بهتري بر خودرو خواهد داشت. جالب اين است كه اين سيستم تنها بين 5 تا 25 وات توان مصرف مي كند.